Forbedringstiltak netthandelen.no

Presentasjon av forbedringstiltak netthandelen.no
Powerpoint Presentasjon netthandelen
nhm_logo

Med nye tiltak skal vi sørge for å få flere besøk, flere kunder og øke verdien av hver kunde.

Mister vi kunden i det øyeblikk de må registrere konto?
Når nye kunder ønsker å være med i budrunden må de gjennom et langt registreringsskjema, dette skjemaet flytter kunden vekk fra bud bildet. Fra brukerstatistikker vet vi at 75 % av kundene forsvinner i denne prosessen. Dersom man blir ”ledet bort” fra siden, kan nye brukere miste interessen for å by. Her kan vi sette inn tiltak slik at det blir lettere for kunden å by. Når kunden trykker på for og by skal det komme opp et pop-up vindu som sier logg inn her eller hurtigregistrering. Hurtigregistreringen skal da bare bestå av at kunden må registrere navn, telefon og e-postadresse.

BankID_blaa_logo_transp_160x40
Et annet tiltak som er viktig å få på plass er at kunden velge påloggingen med Bankid.
Bankid er en rask og sikker innloggingsmetode for både kundene og oss. Kundene slipper å registrere seg da de allerede er registrert som bruker i bankid. Kunden kan samtidig umiddelbart betale varen og vi kan sende varen samme dag. Dette vil være med å øke kundetilfredsheten. Samtidig er det en mye større sikkerhet for oss i kampen mot useriøse brukere. Bankid er en sikker underskrift på nett.
Bankid er en tjeneste i sterk vekst med pr. dag dato ca 2,850 mill aktive brukere. Tallet her vil vokse da de for eksempel har tegnet avtale med offentlige instanser, blant annet Altinn. Det er enkelt å logge inn med og de fleste kundene er fortrolig med bruken av tjenesten. Flere kunder har også tilknyttet seg bankid på mobil som gjør det blir mere tilgjengelig. Ved å inngå en avtale med Bankid kan vi ha denne tjenesten fort oppe å kjøre.
Når registrering eller pålogging gjøres i pop-up vinduet så er kunden straks tilbake til gjenstanden de ønsker å by på i stede for som nå da kunden blir dirigert bort fra siden.
Hvis kunden ikke rekker auksjonen på grunn av påloggingstid skal kunden automatisk bli videresendt til neste budrunde på produktet med beskjed: Beklager, du rakk ikke denne runden men her kan du være med på neste auksjon på samme produkt.
Facebook knappen på websidenlike
Hvordan gjøre det enklere for kunden? Vi må utnytte de sosiale mekanismene.
Liker knappen til facebook må få bedre synlighet. Den er alt for langt nede på siden og det er sannsynlig at ikke alle kunder ”scroller” seg nedover sidene men holder seg i den delen som er synlig uten ”scrolling”.
Facebook ikonet må stå på den øverstdelen av siden der den er lett synlig, den kan følges av teksten: Like oss på facebook.
Ved at liker knappen får bedre synlighet er det lettere for de som er inne på websidene våres å trykke “Liker”
Får de som går helt nederst på siden bør det være en knapp som heter til toppen, så kunden rask kan komme seg øverst på siden igjen.
Øke aktiviteten på facebookfb
Facebook er en viktig kilde til både å få nye kunder, få flere besøk på websidene og at vi øker verdien på kundene våres. Vi skal fortsette med å oppdatere facebook sidene daglig med informasjon om ulike produkter, og vi vil ha aktive fans. Derfor skal det hver dag sendes ut et bilde med beskrivelse av produktet i spørsmålsform:
– Kunne du tenke deg denne genseren?
– Har denne jakken farger du liker?
– Har brukt for denne personvekten?
– Er dette speilet noe du kunne ønske deg?
– Er dette trådløse høytalersettet nyttig for deg?
– Etc.
Dette er for å få i gang meningsutvekslinger og diskusjoner for å øke aktiviteten. Når noe kommer i spørsmålsform er det lettere å kommentere, og kommentarene til fansen vil bli synlig på deres profil.
For å øke aktiviteten ytterligere skal vi lage Quiz, spørreundersøkelser og enkle konkurranser som holder seg innen for det som facebook mener er akseptabelt.

Nyhetsbrev og e-post
Nyhetsbrev er en effektiv måte å få kontakt med kundene på og den er med å øke aktiviteten.
Det skal sendes ut en personalisert e-post til alle nye kunder som nettopp har mottatt varer. Den skal bestå av enkel tekst i spørsmålsform og gode lenker.
Hei ”kundenavn”
Du har nettopp mottatt din første vare fra netthandelen.no. Er dette i samsvar med dine forventninger?
Ved at du svare på tre spørsmål vil vi som takk for hjelpen sende deg en lue fra Brandsdal.
Var det enkelt å logge seg på? Ja Nei,
Er du for nøyd med varen? Ja Nei
Kan du tenke deg og handle med oss en annen gang? Ja Nei
Kommentarfelt der kunden kan komme med sine egne kommentarer hvis ønskelig.
Her skal det være en direkte link til facebook siden, Lik oss og del oss på facebook.
Ønsker du å motta nyhetsbrev fra oss?
En knapp direkte til websidene for ønske om påmelding til nyhetsbrev.
Her har du mulighet til å bli med i en trekning av en jakke
Påmelding til nyhetsbrevet skal inneholde valgmuligheter for hvilke produkter de ønsker å motta nyhetsbrev om. Dette for å få en mer målrettet reklame ut til kunden. Kunden vil ikke føle det som spam så lenge de mottar nyhetsbrev som de har stor interesse av å følge.
Ønsker du i fremtiden og motta nyhetsbrev om de ulike produktene:
o Alle produkter
o Verktøy & garasje
o Tur & fridtid
o Elektronikk
o Hjem
o Hage
o Bil & båt
o Klær & sko
o Ingen
Når kunden har gjort et valg kommer det opp en side med takk for at du har gjort et valg og ber dem gjerne følge netthandelen.no på facebook der det hele tiden vil komme nyheter, konkurranser og quiz.

konkur
Analysere alle nye aktiviteter
Tiltakene på både nettsidene, facebook og nyhetsbrevene skal hele tiden analyseres ved å bruke analyseverktøy.
Vi skal analysere, evaluere, korrigere og endre strategi i henhold de svar analysene gir.
Ved å måle effektene kan vi jobbe mer med de tiltak som gir resultater og mindre med de som ikke gir ønsket effekt.
Resultatene vi ønsker er å få flere besøk, flere kunder og øke verdien av hver kunde.

vekst

Fakta opplysninger og inspirasjon har jeg hentet fra boka ” Digitale økonomien av Arne Krokan” samt

NKS nettstudier for Digitalmarkedsføring http://www.nks.no/

http://stammen.no/sosiale-medier/den-perfekte-facebook-strategi

http://www.forskningsparken.no/StartupGuiden/Foredrag/Slik-lager-du-en-Facebook-strategi-for-ditt-selskap/

https://www.bankid.no/Presse-og-nyheter/Nyhetsarkiv/2005/Kraftig-vekst-i-bruken-av-nettbank/

http://stammen.no/webstrategi/webstrategi-hva-skal-din-bedrift-gjore-pa-nett

 

Om linda244

Husmor, yrkesaktiv og student
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar